In Parijs viel het me op. Jongeren die zich onderd In Parijs viel het me op. Jongeren die zich onderdompelen in de grandeur van de jaren โ€™20.

Jazzclubs. Rookkamers in art deco stijl. Stropdassen en zorgvuldig gekozen outfits. Jongeren die weer tijd nemen voor hoe ze eruitzien en voor hoe ze leven.

Bij Officine Universelle Buly wachten ze soms wel anderhalf uur. Voor parfum of een gepersonaliseerde kam. Een 19e-eeuwse apotheek vol vakmanschap, detailsโ€ฆ en de luxe van een vervlogen tijd.

Restaurants laten hetzelfde zien. Soms klassiek met vintage serviezen en chique details. Soms grandeur in een eigentijds jasje. Maar altijd: dineren als ervaring.

Jongeren (Gen Z, jongere millennials) trekken deze beweging. Voor hen is het een statement tegen de snelheid van de digitale cultuur. Gen X en Babyboomers bewegen deels mee vanuit herkenning en nostalgie. (Ik spreek uit ervaring ๐Ÿ˜‰)

In cafรฉs, winkels en restaurants komen die werelden samen. Jongeren die het verleden opnieuw uitvinden. Ouderen die het herkennen en waarderen. Dat maakt dit sterker dan een trend: het verbindt generaties en dit zie je niet alleen in Parijs. In grote steden over de hele wereld bloeien plekken op waar alles draait om stijl, sfeer en esthetiek.

Succes zit niet in de volgende trend. Het zit in concepten met een authentiek verhaal. Plekken waar mensen willen zijn en terugkomen. En wie goed kijkt, ziet dat zulke bewegingen de hele stad raken. Een hype trekt maar even aandacht. Een beweging bouwt aan de stad van morgen. โœจ

#parijs #horeca #retail #binnensteden #kansen #grandeur #conceptontwikkeling
Mijn missie? ๐ŸŒŸ Binnensteden aantrekkelijker mak Mijn missie? ๐ŸŒŸ Binnensteden aantrekkelijker maken. Niet door nog meer plannen of dikke rapporten, maar door het verhaal en de identiteit van een plek zichtbaar te maken.

De afgelopen maanden werk ik in een binnenstad waar de energie groot is, maar de samenwerking vastloopt. Iedereen wil vooruit, ondernemers, vastgoedeigenaren, gemeente, cultuur en bewoners en toch blijft de beweging hangen. 

Ik begon met het scherp in beeld brengen van de knelpunten en belangen. Nu vertaal ik die inzichten naar scenarioโ€™s voor een toekomstbestendige organisatie. Werkbare modellen die uitnodigen tot kiezen en doorpakken.

โœจ Wat mij hierin onderscheidt?
Ik kijk verder dan structuren alleen. Ik leg de onderstroom bloot en maak de gesprekken mogelijk die vaak worden vermeden. Daardoor ontstaan geen papieren plannen, maar keuzes die in de praktijk werken en gedragen worden.

๐Ÿ’ฅ Waarom ik dit zo graag doe?
Omdat dit precies is waar mijn kracht ligt: visie ontwikkelen, belangen verbinden en mensen in beweging brengen. Ik geniet van de puzzel tussen inhoud en samenwerking en van dat moment waarop er niet alleen structuur komt, maar vooral ook nieuwe energie!

Dit is waar een binnenstad voor mij echt om draait: een levendige plek die mensen samenbrengt. Daar leggen we nu een sterke basis voor. 

Wordt vervolgd! โœจ

#binnenstad #organisatieontwikkeling #centrummanagement #stedelijkevernieuwing #samenwerking #SUROH
๐Ÿฝ๏ธ Laatste kans! Ben jij horecaondernemer in ๐Ÿฝ๏ธ Laatste kans! Ben jij horecaondernemer in de binnenstad van Tilburg en klaar om jouw zaak naar een hoger niveau te tillen? Dan is dit je moment. 

Volgende maand starten we met de Dots Concept Academy: een traject speciaal voor horecazaken die willen bouwen aan een sterk, onderscheidend en toekomstbestendig concept. Van brandstory tot beleving, van positionering tot praktische uitvoering. Alles komt aan bod. Met begeleiding van experts, inspiratiesessies en 1-op-1 coaching.

๐Ÿ‘‰ Er is nog รฉรฉn plek beschikbaar! De kans voor de horecaondernemer die voelt dat er meer in zit en daar op korte termijn mee aan de slag wil. 

Heb je interesse? Stuur me een DM of laat een reactie achter in de comments. Ik vertel je graag meer.

De Dots Concept Academy van @elainemeys wordt uitgevoerd in opdracht van Buro Binnenstad Tilburg en @gemeentetilburg 

#horecatilburg #dotsconceptacademy #binnenstadtilburg #horecaconcept
Zoโ€™n winkel wil je in elke stad. Of beter nog: z Zoโ€™n winkel wil je in elke stad. Of beter nog: zoโ€™n winkel gun je iedere stad.

Vandaag opent mijn zus @casa_rubia_ een nieuwe lifestyle winkel, pal naast haar @rubia_boutique Na 20 jaar ondernemen kiest ze opnieuw voor iets wat haar hart sneller laat kloppen: ambachtelijke, verfijnde items van over de hele wereld. Casa Rubia is een winkel waar je voelt, ruikt en geรฏnspireerd raakt.

Ik ben zo trots op haar lef. Dit doet ze namelijk niet op een zogenoemde toplocatie, maar in een straat vol uitdagingen: een gesloten winkelcentrum recht tegenover haar (7 jaar al), steeds meer panden die zijn omgevormd tot woningen en daardoor een fors afgenomen passantenstroom. Ze zag het jaren geleden al aankomen en kocht toen het pand naast haar om haar plek in de straat en haar toekomst als ondernemer veilig te stellen. Niet afwachten, maar vooruitdenken. 

Vandaag plukt ze daar de vruchten van.

Tegen de stroom in, op een plek die door velen als โ€˜lastigโ€™ wordt bestempeld, bewijst ze opnieuw dat sterke concepten impact maken. Horeca en speciaalzaken floreren in deze straat omdat ze iets speciaals brengen. Geen standaard aanbod, maar beleving, kwaliteit en karakter. Precies daar draait het om in de toekomst in onze binnensteden.

Dat vraagt visie en ondernemers zoals mijn zus.

En jaโ€ฆ dan begint het bij mij natuurlijk ook weer te kriebelen. Dus ik spring met liefde de komende weken af en toe bij. Klanten helpen, producten stylen, dozen uitpakken. Even terug naar de vloer. Daar klopt mijn retail โ™ฅ๏ธ nog steeds het hardst.

En eerlijk? Terwijl ik daar stond dacht ik maar รฉรฉn ding: Dit is franchise materiaal! De uitstraling, het aanbod, het gevoel. Het klopt gewoon. Dit concept zou in zoveel andere steden passen en wordt vaak gemist door consumenten. 

Koester dit soort plekken en ondernemers, die de binnenstad een eigen gezicht geven. Juist dit soort zaken zorgen voor levendigheid en aantrekkingskracht voor je hele binnenstad.

Ik ben trots! Ben je in de buurt van Roosendaal ? Ga vooral even kijken in de mooie @raadhuisstraat_roosendaal
'Als ik het opnieuw mocht doen, had ik eerst beter 'Als ik het opnieuw mocht doen, had ik eerst beter onderzocht wat de behoefte is van mensen uit de buurt'. In deze video vertelt horecaondernemer Lucas Smits @thewastedchefnl van @deharmonie_tilburg uit eigen ervaring hoe hij โ€“ met de kennis van nu โ€“ andere keuzes had gemaakt. Hij had meer onderzoek gedaan, beter gekeken naar de behoefte in zijn omgeving. Daarmee had hij zijn concept vanaf het begin sterker kunnen neerzetten. Dit is precies waarom we in Tilburg starten met de Dots Concept Academy!

Veel horecaondernemers starten hun zaak vanuit passie. Vanuit een droom, een idee, een persoonlijke drive. In de praktijk blijkt dat dit niet altijd voldoende is. Een helder concept en kennis van je doelgroep maken het verschil. We geloven dat een sterk concept begint bij de kern: weten wie je bent, voor wie je er bent en hoe je dat tot in detail doorvoert โ€“ van brand story tot menukaart. 

In de Dots Concept Academy van Elaine Meys @dots.theconceptagency komen onderzoek, visie, strategie en creativiteit samen. Het is een praktisch en inspirerend leertraject dat ondernemers helpt om hun concept (opnieuw) stevig neer te zetten โ€“ onderscheidend en toekomstbestendig.

Absoluut een mooie kans voor horecaondernemers in de binnenstad van Tilburg! ๐Ÿ‘‰ Wil je meer weten of meedoen? Stuur me gerust een bericht.

Nog voor de zomer gaan we van start in opdracht van @centeroftilburg en @gemeentetilburg 

๐ŸŽฅ Video Podcast @wemakedigitalstories 

#ConceptAcademy #horeca #tilburg #centeroftilburg #ondernemenintilburg #horecaconcept
In deze aflevering van โ€˜Tilburgse Zakenโ€™ spree In deze aflevering van โ€˜Tilburgse Zakenโ€™ spreek ik met Marc-Joost Mulder over streetwear en tattoos en hoe digitalisering hen helpt om @leflux.culturestore en @leflux.tattoos nog sterker neer te zetten.

Le Flux is de creatieve hub van de broers Marc-Joost en tattoo artist Xander Mulder, waar fashion, art en tattoos samenkomen. In de store vind je een geselecteerde mix van exclusieve streetwear merken en vintage parels. De tattoo studio, geleid door Xander, is de thuisbasis van getalenteerde artiesten die werken aan unieke, op maat gemaakte ontwerpen. Met een gedeelde passie voor urban culture hebben de broers een unieke plek gecreรซerd waar streetwear en tattoo art elkaar versterken. Ga zeker eens kijken bij deze inspirerende store in de binnenstad van Tilburg!

Door deelname aan het digitaliseringsprogramma voor horeca, leisure en retailondernemers kon Le Flux overstappen naar een geavanceerder omni-channel + kassasysteem en zijn we aan de slag gegaan met de online vindbaarheid van de tattoo studio.  Dit unieke digitaliseringsprogramma is speciaal ontwikkeld met Buro Binnenstad | @centeroftilburg | @gemeentetilburg 

๐ŸŽฅ Video Podcast door @nickkawaler @wemakedigitalstories
Wie รฉcht de motor achter de winkelstraat is? Dat Wie รฉcht de motor achter de winkelstraat is? Dat wordt vaak vergeten. Vandaag las ik weer een artikel over de toekomst van retail en worden technologie en digitalisering als dรฉ heilige graal gepresenteerd. En ja, als projectleider digitalisering voor retail en horeca zie ik absoluut de waarde, maar ik zie รฉรฉn probleem: deze visie is veel te eenzijdig en vaak vanuit 'mannelijk' perspectief.

De boodschap van de experts: 'Tech is de toekomst. Data en automatisering redden de winkels.' Maar waar blijft het andere geluid? Laten we eerlijk zijn, de meeste van deze analyses missen iets essentieels. Namelijk, het belang van beleving, inspiratie en menselijke connectie. 

Wist je dat vrouwen bij maar liefst 85% van de aankopen een beslissende rol spelen? Dit geldt niet alleen voor mode of lifestyleproducten, maar zelfs voor auto's en elektronica. Sterker nog: vrouwen brengen meer tijd door in winkels, bezoeken er vaker meerdere en besteden meer per bezoek dan mannen. Ze zijn de echte motor achter de winkelstraat. Binnen huishoudens hebben vrouwen vaak de touwtjes in handen als het gaat om aankopen. Ze bemoeien zich zelfs vaker met โ€˜typisch mannelijkeโ€™ keuzes dan andersom. Toch wordt het โ€˜vrouwelijkeโ€™ perspectief in veel (toekomst)visies op retail over het hoofd gezien.

Digitalisering en technologie hebben enorme potentie, maar ze zijn geen doel op zich. Zonder een sterk concept kun je digitaliseren wat je wilt, maar dat gaat je winkel niet redden. Het begint met de basis: een verhaal dat raakt, een beleving die inspireert en een connectie die blijft hangen. Pas daarna komt technologie in beeld als verlengstuk van je concept.

Mijn visie op retail is simpel: Een sterk en onderscheidend concept dat emotie en verbinding creรซert en slimme technologie die dat concept ondersteunt en versterkt. Retailers die deze balans nu en in de toekomst weten te vinden, hebben de grootste kans op succes. ๐Ÿ€โœจ

๐Ÿ“ธ @rubia_boutique @celina_vd_west_rockx 

#retail #retailconcept #retailtrend #winkelstraat #digitalisering #shoppen
Wat een jaar! ๐Ÿ’ฅ Een jaar vol projecten waar ik Wat een jaar! ๐Ÿ’ฅ Een jaar vol projecten waar ik met een heel fijn gevoel op terugkijk. Niet alleen door de resultaten, maar vooral vanwege de impact die ze op mij persoonlijk hebben gehad. Een greep uit de hoogtepunten:

๐ŸŽฅ ๐—ฉ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ผ ๐—ฃ๐—ผ๐—ฑ๐—ฐ๐—ฎ๐˜€๐˜ โ€˜๐—ง๐—ถ๐—น๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ด๐˜€๐—ฒ ๐—ญ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—ปโ€™ In gesprek met deelnemers aan het digitaliseringsprogramma in Gemeente Tilburg

๐Ÿ‘  ๐— ๐˜‚๐—น๐˜๐—ถ๐—ฐ๐˜‚๐—น๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฒ ๐— ๐—ผ๐—ฑ๐—ฒ๐˜€๐—ต๐—ผ๐˜„ ๐—ผ๐—ฝ ๐—œ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ป๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ผ๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ ๐—ฉ๐—ฟ๐—ผ๐˜‚๐˜„๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ด Ondersteuning bij de organisatie van een multiculturele modeshow van Vrouwengroep Langdonk met Hiba Alkhamisi en Judith van Gastel.

๐ŸŒน ๐—ข๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฅ๐—ผ๐—ผ๐˜€ - @loveforlive.nl & @wemakedigitalstories Hoogwaardige video voor jongeren met campagne, ontwikkeld in opdracht van Burgemeester Han van Midden.

๐Ÿ’ก ๐—•๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ณ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ๐˜ƒ๐—ฎ๐—น โ€“ Love for live voor Gemeente Roosendaal. Een festival van waar bezoekers รฉcht in de huid van een ander konden kruipen. Voor de campagne, die 600k (!) views bereikte op TikTok, filmden we 4 prachtige gesprekken in samenwerking met @nickkawaler .

๐ŸŒ ๐—–๐—ผ๐—ป๐—ฐ๐—ฒ๐—ฝ๐˜๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—œ๐—บ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ถ๐˜ƒ๐—ฒ/๐—–๐—ถ๐—ฟ๐—ฐ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ถ๐—ฟ ๐—™๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ถ๐˜ƒ๐—ฎ๐—น Voor Gemeente Roosendaal werkte ik samen met Maarten Verheij aan een vernieuwend en toekomstgericht festivalconcept.

๐Ÿ”ฅ ๐—–๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ด๐—ป๐—ฒ๐˜€ โ€˜๐—ญ๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ป ๐—ง๐—ถ๐—น๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ดโ€™ ๐—ฒ๐—ป โ€˜๐—ช๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ป ๐—ง๐—ถ๐—น๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ดโ€™ Concept, styling, setdressing en visagie met @dide.hello voor Binnenstad Management Tilburg I Center of Tilburg

๐Ÿ“ฒ ๐——๐—ถ๐—ด๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ด๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—บ๐—ฎ ๐—š๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ ๐—ง๐—ถ๐—น๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ด Het begeleiden en adviseren van horeca, retail en leisure ondernemers om stappen te zetten op o.a. het gebied van digitalisering.

โšก ๐—–๐—ผ๐—ป๐—ฐ๐—ฒ๐—ฝ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—”๐—ฐ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—บ๐˜† โ€“ Lancering in 2025 - Ontwikkeling van een uniek programma rondom de Concepting Academy van @elainemeys . 

โ™ป๏ธ ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฒ๐—ฐ๐˜ ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ผ๐—บ ๐—ฐ๐—ถ๐—ฟ๐—ฐ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ in de binnenstad voor Binnenstad Management Tilburg I Center of Tilburg - De eerste stappen zijn gezet; in 2025 vertel ik hier meer over!

๐ŸŽ™๏ธ ๐—ฉ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ผ ๐—ฃ๐—ผ๐—ฑ๐—ฐ๐—ฎ๐˜€๐˜ โ€˜๐—ข๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฅ๐—ผ๐—ผ๐˜€โ€™ Opnames begin 2025
Volg op Instagram
  • Waarom Retail + Horeca?
  • Home
  • Over mij
  • Contact

Suroh

You don't need eyes to see, you need vision

  • Home
  • Over mij
  • Contact

Let’s Meet!

Welkom, ik ben Martine van Dommele, retail expert en strategisch ondernemer.
Met meer dan 14 jaar ervaring in de retailsector, heb ik mij ontwikkeld tot een autoriteit op het gebied van ondernemerschap, conceptontwikkeling en klantgerichte strategieรซn. Het zien van kansen, het ontwikkelen van vernieuwende concepten en het adviseren van ondernemers is voor mij een tweede natuur.

Na een succesvolle periode als mede-eigenaar van Rubia Boutique, maakte ik in januari 2020 de bewuste keuze om mijn expertise verder in te zetten met mijn onderneming SUROH. Het was een uitdaging om mijn succesvolle winkel los te laten, maar mijn passie voor het coachen en begeleiden van ondernemers gaf de doorslag. Mijn focus ligt nu op het helpen van bedrijven om vanuit hun authentieke kern te opereren en zich toekomstbestendig te ontwikkelen.

Mijn ervaring in retail en mijn betrokkenheid bij binnenstedelijke projecten hebben mijn visie verder aangescherpt. Ik werk nauw samen met gemeenten, ondernemers en andere stakeholders om waardevolle oplossingen te creรซren voor de uitdagingen waar binnensteden en retail mee te maken hebben.

Toen ik in 2006 Rubia Boutique oprichtte, stuitte ik op veel weerstand vanwege mijn achtergrond buiten de modewereld. Toch wist ik, dankzij een sterke visie en klantgerichtheid, Rubia Boutique te laten uitgroeien tot een succesvol en geliefd concept. Vandaag de dag draag ik deze ervaring over aan andere ondernemers die hun bedrijf willen versterken en vernieuwen.

“Je doelgroep goed begrijpen is cruciaal voor het succes van elke onderneming.”

Gedurende mijn carriรจre heb ik uitgebreide kennis opgebouwd in de diverse facetten van ondernemerschap: van bedrijfsvoering en personeelsmanagement tot inkoop, marketing en online strategieรซn. Mijn expertise reikt verder dan alleen retail; ik ben een strategisch partner geworden voor ondernemers die willen innoveren en hun positie in de markt willen versterken.

De afgelopen jaren hebben mij niet alleen als professional, maar ook als persoon doen groeien. Ik geloof in het maken van weloverwogen keuzes vanuit passie en intuรฏtie, en dit draag ik over aan de ondernemers die ik begeleid. SUROH geeft mij de ruimte om mijn brede expertise en creatieve visie te combineren. Mijn hart ligt bij het versterken van authentieke, eerlijke en duurzame ondernemingen en ik vind inspiratie in reizen, mode, lezen en alles wat met creativiteit en vernieuwing te maken heeft.

Heb je interesse om contact op te nemen? Vul dan het formulier in.

Let's meet!
  • Contact me
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden

Copyright © 2025 Suroh · Theme by 17th Avenue